OGP Local Athens

Με χαρά δημοσιεύουμε τα πρακτικά από τα θεματικά εργαστήρια του OGP Local που πραγματοποιήθηκαν το Σαββατοκύριακο 17 και 18 Μαΐου 2025 στο Σεράφειο. Στα κείμενα που ακολουθούν θα βρείτε αναλυτική καταγραφή των συζητήσεων, των προτάσεων και των δεσμεύσεων που αναδείχθηκαν ανά θεματική ενότητα. Στόχος μας είναι αφενός να υπάρχει μια δημόσια καταγραφή αυτών των προτάσεων, αφετέρου να διατηρήσουμε ζωντανό τον διάλογο με όλους τους συμμετέχοντες φορείς και να αξιοποιήσουμε από κοινού τις ιδέες και τα ευρήματα για την επόμενη φάση του Σχεδίου Δράσης.

 

Διαβάστε τα πρακτικά των θεματικών εργαστηρίων:

Ενεργειακή Δημοκρατία και Ευαλωτότητα

Στο πλαίσιο της διαδικασίας συνδιαμόρφωσης του Σχεδίου Δράσης του Δήμου Αθηναίων για τη συμμετοχή του στην πρωτοβουλία OGP Local (Open Government Partnership), πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 17 Μαΐου στο Σεράφειο το θεματικό εργαστήριο με τίτλο «Ενεργειακή Δημοκρατία και Ευαλωτότητα», όπου εκπρόσωποι τριών σημαντικών οργανώσεων – του Κόμβου Κλιματικής Αλλαγής, του JustReDI και της Ενεργειακής Κοινότητας «Υπερίων» – συγκεντρώθηκαν με στελέχη του Δήμου και πολίτες ευαισθητοποιημένους στο ζήτημα της ενεργειακής φτώχειας. Το εργαστήριο άνοιξε με μια σύντομη παρουσίαση από τον κ. Ιωάννη Φύτρο, Σημείο Επαφής του Δήμου Αθηναίων στο OGP Local και συντονιστή της Ομάδας Εργασίας για το OGP Local, σχετικά με τις αρχές, τη σημασία και τους στόχους της παγκόσμιας σύμπραξης για την ανοικτή διακυβέρνηση, καθώς και των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη συμμετοχή του Δήμου Αθηναίων σε αυτή την παγκόσμια σύμπραξη. Περιέγραψε τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνεται το Σχέδιο Δράσης του OGP Local, με σαφές χρονοδιάγραμμα, δείκτες παρακολούθησης και μηχανισμούς αξιολόγησης.

Στη συνέχεια, η κ. Σοφία Μακέδου, στέλεχος του Γραφείου Αντιμετώπισης Ενεργειακής Φτώχειας του Δήμου Αθηναίων, παρουσίασε την τρέχουσα κατάσταση και τις πρωτοβουλίες που έχουν ήδη αναληφθεί. Εξήγησε πώς, από την ίδρυση του Γραφείου τον Μάιο του 2024 έως και σήμερα, έχουν καταγραφεί περίπου 500 νοικοκυριά που πληρούν τα κριτήρια ενεργειακής φτώχειας μέσω ερωτηματολογίων σε συνεργασία με το πρόγραμμα «Βιώσιμη Πόλη» και το ΕΜΠ. Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Ιανουαρίου 2025, που παρέχει πλήρη απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη σε ευάλωτα νοικοκυριά, καθώς και δωρεάν έκδοση Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης για παρεμβάσεις εξοικονόμησης. Ανακοίνωσε δε ότι για το 2026 προγραμματίζεται πιλοτικό πρόγραμμα αντικατάστασης ενεργοβόρων ηλεκτρικών συσκευών, σε συνεργασία με ιδιωτικούς φορείς, που θα προσφέρουν εκπτώσεις και χορηγίες.

Έπειτα, απηύθυνε ένα σύντομο χαιρετισμό η κ. Βασιλική Μπάρκα, Εντεταλμένη Δημοτική Σύμβουλος Δημοτικής Αποκέντρωσης και Ενδυνάμωσης Κοινοτήτων. Στο χαιρετισμό της, η κ. Μπάρκα τόνισε πόσο κρίσιμο είναι να δημιουργηθούν δίαυλοι επικοινωνίας και συνεργασίας ανάμεσα στις δημοτικές υπηρεσίες και την κοινωνία των πολιτών, επισημαίνοντας την επικέντρωση της δημοτικής αρχής σε διαδικασίες συμμετοχικής δημοκρατίας για τη λήψη αποφάσεων «από κάτω προς τα πάνω» και την αναγκαιότητα του να λαμβάνονται συλλογικά αποφάσεις με τη συνεργασία των δημοτών και των φορέων της κοινωνίας των πολιτών.

Κατόπιν, ο κ. Αλέξανδρος Μελίδης, Γενικός Διευθυντής του Οργανισμού Ανοιχτών Τεχνολογιών ΕΕΛΛΑΚ και σημείο επαφής της κοινωνίας των πολιτών στο OGP Local, έθεσε την ατζέντα: κάθε συμμετέχων φορέας ή πολίτης, όφειλε να καταθέσει προτάσεις για μια μετρήσιμη, υλοποιήσιμη δέσμευση εντός δύο ετών, η οποία θα ενίσχυε το πλαίσιο δράσης του Δήμου για την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας και τη διεύρυνση της ενεργειακής δημοκρατίας στην πόλη. Το κριτήριο αξιολόγησης περιλάμβανε την εφικτότητα με βάση τους διαθέσιμους πόρους και το αναμενόμενο κοινωνικό, οικονομικό και περιβαλλοντικό όφελος.

Την αρχή έκανε το Σημείο Επαφής του Δήμου Αθηναίων για το OGP Local, κ. Ιωάννης Φύτρος, αναδεικνύοντας την ανάγκη να εμπλουτιστεί και να επεκταθεί η λειτουργία της ήδη υπάρχουσας ψηφιακής πλατφόρμας του Γραφείου Αντιμετώπισης Ενεργειακής Φτώχειας, λαμβάνοντας υπόψιν πως επί του παρόντος παρέχει ένα απολύτως στοιχειώδες πληροφοριακό υλικό. Η πλατφόρμα θα λειτουργεί ως ενιαίο σημείο επαφής για την υποβολή αιτημάτων βοήθειας, την παρακολούθηση της πορείας επιδοτήσεων και την ενημέρωση για διαθέσιμα προγράμματα. Θα περιλαμβάνει επίσης ένα εργαλείο αξιολόγησης αυτοδιαγνωστικού τύπου, το οποίο θα επιτρέπει στους χρήστες να κατανοούν αμέσως αν πληρούν τα κριτήρια ευαλωτότητας και ποιες δράσεις μπορούν να αξιοποιήσουν αν είναι δικαιούχοι.

Η Ενεργειακή Κοινότητα «Υπερίων», εκπροσωπούμενη από τον κ. Τάκη Γρηγορίου, κατέθεσε πρόταση για την ανάπτυξη μοντέλου συνεταιριστικού φωτοβολταϊκού συμψηφισμού με τη σύμπραξη δήμου και ενεργειακών κοινοτήτων: με εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών σε στέγες δημοτικών κτηρίων, όπου το παραγόμενο ρεύμα θα καλύπτει τις ενεργειακές ανάγκες των ίδιων των κτηρίων αλλά και θα διανέμεται σε ευάλωτες οικογένειες χωρίς κόστος. Παράλληλα, η πρόταση περιλάμβανε εκπαιδευτικές δράσεις για την εξοικείωση των πολιτών με την τεχνολογία των ανανεώσιμων πηγών, καθώς και συνεργασία με ενεργειακούς συνεταιρισμούς άλλων ευρωπαϊκών πόλεων για ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών.

Η «εμβληματική δράση JustReDI», εκπροσωπούμενη από τον κ. Σεβαστιανό Μοιρασγεντή, διευθυντή ερευνών σε θέματα πολιτικών αντιμετώπισης κλιματικής αλλαγής του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, πρότεινε τη δημιουργία μίας ενιαίας, φιλικής προς τον χρήστη ψηφιακής πύλης για την ενεργειακή ευαλωτότητα, εν είδει ενός «one-stop shop», που θα στοχεύει αφενός να απλοποιήσει τη διαδικασία πληροφόρησης και υποβολής αιτημάτων από τα νοικοκυριά και τους φορείς, αφετέρου να αποτελέσει κόμβο συντονισμού όλων των δράσεων και χρηματοδοτικών εργαλείων που προσφέρει ο Δήμος Αθηναίων ή άλλοι δημόσιοι και ιδιωτικοί εταίροι με κοινό παρονομαστή την ενεργειακή ευαλωτότητα. Αν και αναγνωρίστηκε η δυσκολία στην υλοποίηση ενός τέτοιου εγχειρήματος, εντούτοις οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι ο αντίκτυπος μιας τέτοιας υλοποίησης θα ήταν επίσης μεγάλος.

Σε αυτό το σημείο αναδείχθηκε επίσης η αξία της αντιμετώπισης της ενεργειακής ευαλωτότητας των σχολικών μονάδων, ιδιαίτερα σε όρους θέρμανσης το χειμώνα και δροσισμού το καλοκαίρι. Μάλιστα, έγινε αναφορά και στη συμμετοχή του Δήμου Αθηναίων στο Youth Climate Action Fund (YCAF), ένα πρόγραμμα που ενισχύει τη συμμετοχή των νέων στη διαμόρφωση και υλοποίηση λύσεων για την κλιματική αλλαγή. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος απευθύνθηκε πρόσκληση σε νέους 15-24 ετών να προτείνουν και να υλοποιήσουν δικές τους δράσεις για την κλιματική αλλαγή με την υποστήριξη του Δήμου. Αναφέρθηκε πως το κυριότερο πρόβλημα που αναδείχθηκε μέσα από τις προτάσεις των συμμετεχόντων σε αυτό το πρόγραμμα, ήταν η έλλειψη επαρκούς θέρμανσης το χειμώνα και -ακόμα πιο εμφατικά- η έλλειψη επαρκούς δροσισμού το καλοκαίρι, τόσο εντός όσο και εκτός των σχολικών αιθουσών. Ενδεικτικά, μια σειρά από προτάσεις που κατατέθηκαν προς αυτή την κατεύθυνση ήταν η δημιουργία «ζωνών σκίασης» με μέτρα όπως η τοποθέτηση περσίδων ή κουρτινών, στεγάστρων κ.λπ. αλλά και δενδροφυτεύσεις εντός των σχολείων. Συνεπώς, μια σειρά στοχευμένων παρεμβάσεων στα σχολεία όχι μόνο θα αντιμετώπιζε αυτό το ζήτημα αλλά και θα μπορούσε επίσης να αξιοποιηθεί για εκπαιδευτικούς σκοπούς, ενισχύοντας την περιβαλλοντική συνείδηση και ενημέρωση των μαθητών και διαχέοντας την ενημέρωση γύρω από την εφαρμογή καλών πρακτικών αντιμετώπισης της ενεργειακής ευαλωτότητας στη μαθητική κοινότητα και εν γένει στην κοινωνία.

Η πρόταση που υποβλήθηκε από τον Κόμβο Κλιματικής Αλλαγής (Climate Change Hub), εκπροσωπούμενου από τη γενική συντονίστρια του κόμβου κ. Βασιλική Μαλτάσογλου, πρότεινε τη δημιουργία τοπικών «Ενεργειακών Κόμβων» σε επίπεδο γειτονιάς. Κάθε κόμβος θα στεγαζόταν σε δημοτικά ή σχολικά κτίρια και, με τη συμμετοχή εθελοντικών ομάδων, και συλλογικοτήτων, θα διοργάνωνε ενημερωτικά εργαστήρια για τεχνικές εξοικονόμησης ενέργειας, ενώ παράλληλα θα αναλάμβανε τη χαρτογράφηση των νοικοκυριών που αντιμετωπίζουν ενεργειακή φτώχεια. Η ιδέα του κόμβου στηρίζεται στο μοντέλο «συμμετοχικής μάθησης», όπου οι ίδιοι οι κάτοικοι αναλαμβάνουν ρόλο «πολλαπλασιαστή» της πληροφορίας και κινητοποιούν τοπικούς πόρους. Η εν λόγω πρόταση αξιολογήθηκε ως μέσης εφικτότητας, με τον αντίστοιχο αντίκτυπο να είναι μεσαίος προς μεγάλος, ανάλογα με τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα που θα είχε μια επιτυχημένη εφαρμογή μιας τέτοιας πρότασης, σε όρους ενίσχυσης της συμμετοχικότητας σε επίπεδο γειτονιάς.

Η πρόταση περί δημιουργίας μιας ενεργειακής κοινότητας από το δήμο ή, εναλλακτικά, της σύμπραξης του δήμου με υπάρχουσες ενεργειακές κοινότητες επεκτάθηκε στη διάρκεια του εργαστηρίου από τον κ. Γιάννη Παπακώστα, μέλος της ενεργειακής κοινότητας Solarity. Η πρόταση αυτή είχε δύο σκέλη: αφενός με την επιδότηση νοικοκυριών για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις στέγες τους, αφετέρου με την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, οι οποίοι θα τροφοδοτούνται αποκλειστικά από ηλεκτρική ενέργεια παραγόμενη στις κοινοτικές φωτοβολταϊκές μονάδες. Με αυτόν τον τρόπο θα ενισχύεται η βιώσιμη, αποκεντρωμένη και οικονομικά δίκαιη παροχή ρεύματος για όλους τους δημότες. Σε αυτό το σημείο αναφέρθηκε και η δημιουργία ενός δικτύου 50 σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών ποδηλάτων ή scooters προς ενοικίαση, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση που προέρχεται από το πρόγραμμα Smart Cities (Υποέργο 4: Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Μικροκινητικότητας και Σταθμών Φόρτισης). Οι σταθμοί αυτοί προγραμματίζονται να καταμεριστούν στις δημοτικές κοινότητες (όχι μόνο στα τουριστικά σημεία). Ωστόσο, σχολιάστηκε επίσης πως χρειάζεται να εξασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα αυτού του εγχειρήματος. Λαμβάνοντας υπόψιν και την αυξανόμενη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, παρά το γεγονός ότι μέχρι σήμερα η χρήση των σταθμών φόρτισης είναι δωρεάν, ο Δήμος αργά ή γρήγορα θα οδηγηθεί στο να εισάγει χρεώσεις για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων. Η σύμπραξη του Δήμου με ενεργειακές κοινότητες ή/και η χρήση φωτοβολταϊκών μονάδων από το Δήμο θα εξασφαλίσει ότι το κόστος λειτουργίας των σταθμών φόρτισης θα είναι πιο βιώσιμο και το τυχόν αντίτιμο για τη χρήση τους από τους πολίτες θα είναι πιο δίκαιο.

Σε αυτό το σημείο σημειώθηκε επίσης από την προϊσταμένη του τμήματος Στρατηγικού Σχεδιασμού και Προγραμματισμού, κ. Αναστασία Δουρούμη, η έλλειψη δεδομένων για την κατανάλωση ρεύματος από δημοτικά κτήρια. Προς αυτή την κατεύθυνση προτάθηκε η εγκατάσταση έξυπνων μετρητών σε όλα τα δημοτικά κτήρια και σχολεία, με συγκέντρωση και διάθεση των αντίστοιχων μετρήσεων σε πραγματικό χρόνο υπό τη μορφή ανοικτών δεδομένων, δίνοντας τη δυνατότητα σε πολίτες, ερευνητές και ΜΚΟ να παρακολουθούν, να αναλύουν και να βελτιστοποιούν την ενεργειακή αποδοτικότητα των δημοτικών υποδομών.

Επιπροσθέτως, ως απαραίτητο συμπλήρωμα στις τοπικές παρεμβάσεις, ετέθη η ανάγκη διαμόρφωσης διεκδικητικού πλαισίου σε επίπεδο ΚΕΔΕ, κεντρικής κυβέρνησης και Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ενδεικτικά, αναφέρεται η πρόταση της κ. Βασιλικής Μπάρκα, Εντεταλμένης Δημοτικής Συμβούλου Δημοτικής Αποκέντρωσης και Ενδυνάμωσης Κοινοτήτων, για την απόδοση αρμοδιοτήτων και πόρων στους δήμους ώστε να λειτουργούν ως φορείς κοινωνικής κατοικίας, στα πρότυπα του -κατηργημένου πλέον- Οργανισμού Κοινωνικής Κατοικίας (ΟΕΚ).

Γενικότερα προς την κατεύθυνση αντιμετώπισης της ενεργειακής ευαλωτότητας μέσω στοχευμένων ψηφιακών καμπανιών και δικτύωσης με ευρωπαϊκά δίκτυα ενεργειακών κοινοτήτων, προτάθηκε η διαπραγμάτευση τροποποιήσεων στη νομοθεσία ώστε να διευκολύνεται η άμεση παροχή επιδοτήσεων και φοροαπαλλαγών σε ενεργειακά ευάλωτες κατηγορίες. Επιπλέον, οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι όλες οι προτάσεις πρέπει να καταγραφούν αναλυτικά και να αξιολογηθούν με βάση την τεχνική εφικτότητα και το αναμενόμενο κοινωνικό όφελος.

Οι επιμέρους προτάσεις εν συνεχεία αποτυπώθηκαν σε ένα διάγραμμα προτεραιοποίησης με τον οριζόντιο άξονα να απεικονίζει το βαθμό δυσκολίας στην υλοποίηση μιας πρότασης και τον κάθετο άξονα τον δυνητικό αντίκτυπο που θα έχει η πρόταση αν υλοποιηθεί. Ο κάθε συμμετέχων είχε τη δυνατότητα να προκρίνει μόνο μία ιδέα, την οποία θα τοποθετούσε στο κατάλληλο σημείο του διαγράμματος με ένα αυτοκόλλητο σημείωμα (post-it). Έπειτα, τυχόν παρόμοιες ή συμπληρωματικές προτάσεις ομαδοποιήθηκαν και ακολούθησε η διαδικασία του dot voting, όπου κάθε συμμετέχων έλαβε τρεις “κουκίδες” (κόκκινα αυτοκόλλητα) και κλήθηκε να ψηφίσει όποια/ες από τις προτάσεις αξιολογούσε ως πιο σημαντική, ενδιαφέρουσα ή κατάλληλη. Σημειώνεται πως οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα να μοιράσουν τις “ψήφους” τους όπως ήθελαν, δηλαδή είτε να βάλουν μία κουκκίδα ανά ιδέα ή να βάλουν περισσότερες από μία κουκκίδες στην ίδια ιδέα αν τυχόν ήθελαν να της δώσουν περισσότερο "βάρος".

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας του dot voting, υπήρξε ισοψηφία ανάμεσα σε δύο συνθέσεις προτάσεων:

  • Μια σύνθεση επιμέρους προτάσεων που συνενώθηκαν υπό την πρόταση υλοποίησης του «one-stop shop», ως μια δέσμη μέτρων με μικρή μεν ευκολία αλλά δυνητικά υψηλό αντίκτυπο. Ο συνδυασμός της αναβάθμισης/επέκτασης της πλατφόρμας του ΓΑΕΦ με τη λειτουργικότητα και τις δυνατότητες ενός «one-stop shop» δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια υλοποίηση που δεν θα είναι απλώς ένα portal ενημέρωσης, αλλά ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης της ενεργειακής ευαλωτότητας, που συνδέει σε πραγματικό χρόνο πολιτικές, πόρους, τεχνολογικές λύσεις και ανατροφοδότηση από τους ίδιους τους πολίτες, διασφαλίζοντας την ταχεία, διαφανή και αποτελεσματική υποστήριξη των πιο ενεργειακά ευάλωτων νοικοκυριών.
  • Η πρόταση για τις συμπράξεις μεταξύ Δήμου και ενεργειακών κοινοτήτων περιγράφει ένα ολοκληρωμένο μοντέλο συνεργασίας, στο οποίο ο Δήμος παραχωρεί – είτε δωρεάν είτε με ελάχιστο κόστος – κοινόχρηστους χώρους, όπως ταράτσες σχολείων και δημοτικών κτηρίων, προκειμένου οι συνεργαζόμενες ενεργειακές κοινότητες να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκά συστήματα προς όφελος των πιο ευάλωτων νοικοκυριών. Στόχος είναι, αρχικά, η προτεραιοποίηση των σπιτιών που πλήττονται από ενεργειακή φτώχεια, εξασφαλίζοντας ότι η παραγόμενη ενέργεια θα καλύπτει άμεσα τις ανάγκες τους, ενώ παράλληλα μέρος της θα διοχετεύεται σε δημόσιες υποδομές, όπως σχολεία, ενισχύοντας την ενεργειακή τους αυτονομία Η χρηματοδότηση των εγκαταστάσεων θα αναλαμβάνεται είτε από τις ενεργειακές κοινότητες είτε από το Δήμο, με δυνατότητα συνδυασμένης αξιοποίησης ευρωπαϊκών και εθνικών προγραμμάτων επιδότησης, ενώ οι κοινότητες θα παρέχουν και την τεχνική υποστήριξη για την προμήθεια, την εγκατάσταση και τη συντήρηση των συστημάτων. Μέσω αυτού του «win-win» μοντέλου, ο Δήμος διασφαλίζει φθηνότερη ενέργεια για τις δημοτικές υπηρεσίες και ενισχύει την πρόσβαση των ευάλωτων πολιτών σε καθαρή και προσιτή ηλεκτρική ενέργεια, ενώ οι ενεργειακές κοινότητες αποκτούν σταθερό πεδίο δράσης και βιώσιμο επιχειρησιακό μοντέλο. Ταυτόχρονα, αναγνωρίζεται η ανάγκη κατοχύρωσης ενός σαφούς νομικού πλαισίου που θα επιτρέπει μακροχρόνιες παραχωρήσεις δημοτικής περιουσίας και απλοποιημένες αδειοδοτήσεις για τις κοινοτικές εγκαταστάσεις. Όπως επισημάνθηκε από τους συμμετέχοντες, χρειάζονται πρόσθετες ρυθμίσεις ώστε το μοντέλο να επεκταθεί γρήγορα σε πολλαπλά κτίρια και γειτονιές, διασφαλίζοντας τη νομική σταθερότητα των επενδύσεων. Τέλος, το σχήμα αυτό έχει ήδη αξιολογηθεί ως τεχνικά εφικτό, αφού οι κύριες προκλήσεις αφορούν κυρίως την πολιτική βούληση και τη συνεργασία με τις αρμόδιες διευθύνσεις του Δήμου, ενώ υπολογίζεται ότι με κατάλληλη κλιμάκωση μπορεί να επιφέρει σημαντικές οικονομίες κλίμακας, καλύπτοντας χιλιάδες νοικοκυριά και μειώνοντας δραστικά το ενεργειακό κόστος των σχολείων και των κοινωνικών δομών. Αυτή η δυναμική σύμπραξη, λοιπόν, αναδείχτηκε ως μία από τις πλέον καινοτόμες δράσεις στο πλαίσιο του εργαστηρίου.

Στο κλείσιμο του εργαστηρίου απηύθυνε ένα σύντομο χαιρετισμό ο κ. Νικόλαος Λαλιώτης, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Αθήνα 984 και Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Εθελοντισμού και Κοινωνίας των Πολιτών. Ο κ. Λαλιώτης υπογράμμισε, από την πλευρά του, τη σημασία της τοπικής συμμετοχής, αλλά και της επικοινωνίας αυτής της «νέας αντίληψης παραγωγής πολιτικής και λήψης αποφάσεων» και ευχαρίστησε τα μέλη των οργανώσεων που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του Δήμου.

Dot voting in thematic workshop "energy democracy"

Δείτε το βίντεο του θεματικού εργαστηρίου